کارکردهای لبخند در ارتباط مؤثر

کارکردهای لبخند در ارتباط مؤثر

لبخند زدن

لبخند زدن چراغ سبز رابطه باز است، بر خلاف ترشرويي كه شهامت برقراري رابطه را از افراد مي‌گيرد، با لبخند زدن  شما اجازه مي‌دهيد. تا طرف مقابل با شما رابطه برقرار كند. علاوه بر اين لبخند بر لب داشتن در زمان برقراري ارتباط و گفت و گو، باعث گرمي رابطه و نشاط طرفين براي ادامه گفت و گو و ارتباط مي‌گردد. لبخند انرژي طرفين را براي ادامه كار و فعاليت و تداوم ارتباط افزايش مي‌دهد.

لبخند چگونه معجزه می­کند؟

براستی آیا فکر کرده­اید که لبخند چقدر در برداشت دیگران از شما در زمانی که با آنان برخورد می­کنید، نقش دارد. به ویژه اگر این اولین برخورد شما با کسی باشد. مطالعات انجام شده نشان داده است که لبخند زدن به روی دیگران(البته لبخند طبیعی و از روی شوق نه مصنوعی و ساختگی)  دیدگاهی را در طرف مقابل  ایجاد می­کند که او براساس همان دیدگاه درباره بقیه رفتارهای شما قضاوت می­کند. یعنی تمام برداشت­های دیگر او از شما، از همان صافی برخورد اولیه (لبخند زدن یا اخم داشتن) می­گذرد.

برای اینکه این مطلب برای­تان روشن­تر شود به دو فهرست  صفات زیر توجه کنید:

الف- آدم سردی است، پرتلاش، منتقد، اهل علم و مصمم است.

ب- آدمی گرم، پرتلاش، منتقد، اهل علم و مصمم است.

می­بینید که جز ویژگی اول، بقیه ویژگی­ها یکسان است. ولی همان  ویژگی اول که از برخورد اولیه حاصل شده است. سایر ویژگی­های فرد را تحت تأثیرخود قرار داده است. بی­شک قضاوت دیگران درباره ویژگی­های (الف) انسان خشن، غیرصمیمی و گرفته است و درباره ویژگی­های (ب) انسانی خون گرم، صمیمی و خوش­رو است.

همان طور که گفتیم همه ویژگی­های دیگر از صافی ویژگی برخورد اولیه(لبخند زدن یا نزدن) عبور کرده است. این معجزه لبخند در مسیر ارتباط با دیگران است که دیدگاه  طرف مقابل را 180 درجه، درباره شما تغییر می­دهد. آیا شما که دنبال جذب دیگران و تأثیرگذاری بر مخاطب خود هستید، نمی­خواهید این تغییر را در دیدگاه آنان ایجاد کنید.

کارکردهای لبخند زدن

وقتی شما در مسیر ارتباط و برخورد با دیگران به روی آنان لبخند می­زنید، لبخند شما فضایی را ایجاد می­کند که همه چیز را تحت تأثیر خود قرار می­دهد. حال اگر شما برای کار یا خواسته­ای نزد کسی مراجعه کرده باشید یا کسی به شما مراجعه کرده باشد کار شما در فضایی که به وسیله لبخندتان ایجاد شده شروع  و به انجام می­رسد. به نظر من لبخند در مسیر ارتباط کارکردهای فراوانی دارد. ولی در اینجا مختصراً ده کارکرد آن را که با مطالعه و تجربه دریافته­ام، بر می­شمارم.

(1)زیبا شدن صورت

همیشه وقتی می­خواهند عکس بگیرند به طرف مقابل می­گویند، لبخند بزن، چون می­خواهند عکس زیباتر شود. اولین و جالب­ترین خاصیت لبخندی که شما برچهره دارید این است که لبخند چهره شما را زیبا و جذاب می­کند و این مسأله به خودی خود دیگران را به سوی شما می­کشاند.

(2)روحیه بالا

وقتی لبخند می­زنید، نشان می­دهید که روحیه بالایی برای انجام کار دارید. هرچقدر لبخند شما طبیعی­تر باشد که بتواند نشاط بیشتری را در چهره ایجاد کند، نشان دهنده روحیه بالاتر شما خواهد بود.

(3)آسان شدن ارتباط

کسی که لبخند برلب دارد، آسان­تر و سریع­تر با دیگران ارتباط برقرار می­کند. همچنین تفاهم و تعامل او با دیگران خیلی زود برقرار می­شود .بارها این جمله را شنیده­اید.« زود رفیق شدی»

(4)رغبت دیگران

لبخند شما باعث می­شود که دیگران بیشتر رغبت به سوی­تان نشان دهند. اگر شما فروشنده­ای باشید که همواره لبخند برلب دارد، مطمئن باشید که نسبت به سایرین همیشه بیشترین مشتری را خواهید داشت.

یک ضرب المثل چینی می­گوید:« مردی که لبخند برلب ندارد نباید دکان باز کند»

(5)پاسخ با لبخند

لبخند خاصیت هم افزایی دارد، یعنی طرف مقابل هم در مقابل لبخند شما لبخند می­زند. خوب در محیطی که لبخند در مقابل لبخند باشد، تفاهم بیشتر است؟ یا اخم در مقابل اخم؟ البته لبخند طبیعی و خالصانه نه سیاسی و مرموزانه

(6)ایجاد صمیمیت

کسی که لبخند برلب دارد، اصطلاحاً می­­گوییم گشاده­رو است. گشاده­رویی زمینه صمیمی شدن را فراهم می­کند. بنابراین لبخند باعث صمیمیت می­شود. اساساً آدم­های خنده­رو صمیمی و دوست داشتنی هستند.

(7) خوشایندی مخاطب

کسی که به شما مراجعه می­کند، وقتی چهره خندان­ شما را می­بیند از اینکه با شما و چهره خندان­تان مواجه شده، خوشایند می­شود و همین برای او ارزش زیادی دارد.

(8) امیدواری

شاعر می­گوید:

مبر حاجت به نزد ترشروی                            که ازخوی بدش افسرده گردی

اگر گویی غم دل با کسی گوی                    که از رویش به نقد آسوده گردی

وقتی برای انجام کاری به کسی مراجعه می­کنید، هرچند نگران انجام شدن یا نشدن آن باشید. وقتی با چهره خندان کسی که به او مراجعه کرده­اید، مواجه می­شوید، نور امید در درون­تان می­تابد و از اینکه به کسی مراجعه کرده­اید که با روی خوش و خندان جواب­تان را می­دهد، خوشحال و امیدوار می­شوید.

(9)غم زدایی

گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم      چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی

حضوری که باعث زدودن غم از چهره­ای شود، در نزد خداوند پاداش دارد(برابر حدیث نبوی) به نظر شما چه چیزی غم زداتر از احسان یک لبخند صمیمی بر چهره دوست و برادر دینی است.

(10) لبخندحسنه است.

امام باقر (علیه السلام) می­فرماید:

«لبخند انسان به چهره برادر دینی­اش حسنه است.»

کتاب مهارت های ارتباطی نوشته ع.م

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ پنج شنبه 1 بهمن 1394 ] [ 18:48 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]