احساس نگرانی اروپایی ها از بحران آفرینی آمریکا در منطقه

احساس نگرانی اروپایی ها از بحران آفرینی آمریکا در منطقه

برجام

                                مذاکرات برجام

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، بخصوص پس از خروج یک جانبه او از توافق هسته‌ای، اروپایی‌ها احساس کردند منطقه خاورمیانه در آستانه بحران جدیدی قرار گرفته است.

اخیراً مجله آلمانی دیر اشپیگل در سرمقاله خود به این نگرانی‌های اروپا پرداخته و نوشته است: سیاست ترامپ در قبال ایران، تهدیدی برای امنیت اروپاست؛ وقت آنست که اتحادیه اروپا در برابر رئیس‌جمهور آمریکا ایستادگی کند.

اشپیگل ادامه داده: بسیار محتمل است که بزودی درباره بحران ایران صحبت کنیم؛ پس از بحران یورو، بحران اوکراین و بحران پناهندگان، این (بحران ایران)، ممکن است اتفاق سرنوشت‌ساز بعدی دوران صدارت آنگلا مرکل باشد و بار دیگر، آلمان و اروپا ممکن است به درون بحرانی بلغزند که بسیار قابل‌پیش‌بینی است

پس از بحران پناهندگان، مرکل خودش گفت که سیاست بی‌تفاوتی اشتباه بوده است؛ ما بایستی متوجه می‌شدیم که چه چیزی در حال اتفاق افتادن بود و زودتر تدبیری می‌اندیشیدیم.

بنا به ادعای این مجله، چنین امری درباره ایران هم صدق می‌کند و این کشور بی‌قرار است.

به نوشته اشپیگل، تحریم‌های سختی که ترامپ قصد دارد علیه ایران اجرا کند، وضعیت را بدتر خواهد کرد.

دولت آمریکا هدف خود را صریحا به زانو درآوردن نظام اسلامی ایران عنوان کرده و تحریم‌ها برای وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکرات طراحی شده‌اند.

این مجله آلمانی، نگرانی‌های اروپایی را اینگونه تشریح کرد: خاورمیانه همسایه اروپا است و آنچه آنجا اتفاق می‌افتد، تبعات فوری برای اروپا خواهد داشت. لذا اگر آمریکا آتش بی‌ثباتی در منطقه را برافروزد، امنیت اروپا در خطر خواهد بود اما خود آمریکا، در یک موقعیت بسیار متفاوتی قرار دارد.

اشپیگل در ادامه از سیاست منفعلانه آلمان در برابر اقدامات ترامپ انتقاد کرد و نوشت: تاکنون، پاسخ آلمان به سیاست آتش‌افروز ترامپ در قبال خاورمیانه، بسیار منفعلانه بوده است؛ در ماه می، هنگامی که او قصدش برای خروج از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، مرکل با بریتانیا و فرانسه همراه شد و فقط در حد انتقاد ملایمی واکنش نشان داد.

اشپیگل در پایان خاطرنشان کرد: در اوایل نوامبر، ترامپ قصد دارد دور دوم تحریم‌های سخت‌تر را اجرا کند؛ این تحریم‌ها صادرات نفت ایران را غیرممکن می‌کند؛ کاخ سفید می‌خواهد خط حیاتِ اقتصاد ایران را قطع کند.

 

نویسنده در انتها پیشنهاد کرد: در حال حاضر اروپا نه تنها باید برجام را حفظ کند، بلکه باید آمریکا را متوجه سازد که سیاست بی ثابت سازی ایران، در تضاد با منافع امنیتی اروپا است.

ملاحظه: همانطوری که از سیاق سرمقاله بالا استنباط می شود، نویسنده کاملاً مرعوب تهدیدات کاخ سفید شده و براین باور است که آمریکا و همپیمانانش می توانند با تحریم های کذایی، نظام جمهوری اسلامی را بزانو درآورند، درحالی که به هیچ عنوان چنین چیزی محقق نخواهد شد و نه تنها آمریکا بلکه رژیم صهیونیستی، اروپا و سایر رژیم های استکباری هم درصورت هم افزایی نمی توانند در عزم و اراده پولادین نظام اسلامی کمترین انفعالی را ایجاد نمایند زیرا منبع اصلی اقتدار ایران، قدرت لایزال الهی است و مادامی که این نظام از ناحیه حق تعالی حمایت می شود، تمام قدرت های مادی و ظاهری در برابر آن هیچ و پوچند و این، شعار نیست بلکه ریشه در آیات قرآن دارد؛ البته با توجه به عنایات باری تعالی.

نکته مهم دیگرِ سرمقاله، توصیه به حفظ برجام است که بخوبی نشان می دهد اروپایی ها، دقیقا در همان مسیر آمریکا و رژیم صهیونیستی گام برداشته و حاضر به هزینه کردن برای حفظ آن نیستند و دلخوش کردن مسئولین اجرایی ما به حمایت اروپا، فقط می تواند در حدّ یک سراب و یک توهم تلقی شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: اروپا #برجام #اشپیگل #چالش_دعوت_به_هوشیاری #مرد_میدان_باش #بحران
[ جمعه 9 شهريور 1397 ] [ 22:47 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]